
(Close PDF window to return to website) 

 

Dumbing Down The Media ― Copyright © 2008 by Ron Kenner  www.rkedit.com        Page 1 

 

 
 
 

First published in the American Reporter in January, 2008  
 
 

LA TIMES EDITOR FIRED – IT’S HARDLY NEWS AS NATIONAL  
NEWS MEDIA CONTINUES ITS RACE TO THE BOTTOM LINE  

 
By Ron Kenner 

 
We've come a long ways from the days 
when reporters wore press stickers in 
their hats as they raced for scoops. Now 
the dress code is more relaxed and the 
pressure is not for scoops but for market 
share. It was more fun in the old days.  
 

 
 
 

LOS ANGELES, Calif., Jan. 23, 2008 -- The latest big "shake-up" in Los Angeles 
wasn't an earthquake. It was the firing of Los Angeles Times editor James O'Shea, 
the second editor in fourteen  months, and the third in three years, to be forced out for 
resisting budget cuts that would dumb down his newsroom.  

Increasing editorial costs for the primary and general elections and upcoming 
coverage of the Beijing Olympics hasn't helped the newsroom budget, which O'Shea 
wanted to increase from $120 to $123 million. But the surrounding economic 
conditions, including a real estate market slump that has cut advertising revenues 
even as circulation gained, made a confrontation with the Times' new ownership and 
publisher David Hiller inevitable.  

No doubt it's easier to fire employees at a distance than it is after you come in and get 
to know the newsmen and get a sense of the local realities; especially when your role 
as editor is not solely riveted to the bottom line or abstract business theories.  

In his parting remarks in the newsroom, O‟Shea said, “I disagree completely with the 
way that this company allocates resources to its newsrooms, not just here but at 
Tribune newspapers all around the country.”   

In the early days, newspaper editors were invariably pictured on the hunt for the latest 
scoop. Now it's market share and the introduction of marketing executives as editors. 

Relations had seemingly been cordial, but a confrontation between publisher Hiller 

http://www.rkedit.com/


(Close PDF window to return to website) 

 

Dumbing Down The Media ― Copyright © 2008 by Ron Kenner  www.rkedit.com        Page 2 

 

(who had fired the previous editor) and O‟Shea also seemed inevitable. O‟Shea and a 
number of  Times staff members said he was clearly forced out. Hiller (the third 
publisher for the Times since the takeover by the Tribune Company in 2000) insisted 
he thought it was by mutual agreement. Owner Sam Zell, meanwhile, emphasized 
that it was Hiller‟s decision but that he supported it.  

The paper is still making a "healthy profit," according to the report Monday by Richard 
Perez-Pena in the New York Times, despite the downturn in the economy and other 
problems. The Tribune Co. advertising revenue declined 7% in the third quarter.  Print 
ad revenue at the Times was down 10%, or nearly $80 million. As Perez-Pena added, 
“Through three quarters last year, the company had an operating profit margin of 16 
percent, down from 19 percent the year earlier. But with sharply higher debt service 
costs because of the takeover, net income fell by more than half, to 4 percent.”   

Perez-Pena described it aptly. “Mr. O‟Shea argued in the [departing] memo that The 
Times had shown several times ― in revising its Sunday magazine, in adding fashion 
coverage — that it could generate more revenue and higher profit by offering more, 

not less. „Even in hard times, wise investment — not retraction — is the long-term 

answer to the industry‟s troubles‟, he wrote, while suggesting that Tribune executives 
have been unable to see the logic of anything but budget cuts. 

“Journalists and not accountants should seize responsibility for the financial health of 
our newspapers, he  [O‟Shea] wrote,  „so journalists can make decisions about the 
size of our staffs and how much news remains in our papers and Web sites.”  

Hiller, responded, according to Perez-Pena, “Can you solve the newspaper industry‟s 
problems by spending more?  It‟s an attractive theory, but it doesn‟t work.” 

Almost amusingly, Zell earlier (before the fire sale was completed) had been critical of 
cost-cutting and the proposed additional cuts at the Times. Speaking with great 
confidence, he suggested then that what was needed was innovation and expansion.  
But he has also emphasized that he was giving Tribune managers greater autonomy. 

O'Shea came in as Times editor last November after Jeffrey M. Johnson was fired 
(after a little more than a year as publisher) for also siding with the newsroom -- same 
old story -- by refusing to cut newsroom jobs.  

Along with Johnson, editor Dean P. Baquet had been fired for the same reason. 
Baquet had replaced John S. Carroll as editor after he quit for the same reason in 
2005. All were well regarded, experienced newsmen.  

Now the Times is owned by real estate entrepreneur and motorcycle rider Sam Zell, 
67, who's acquired the nickname "Grave Dancer" for his willingness to take on 

http://www.rkedit.com/


(Close PDF window to return to website) 

 

Dumbing Down The Media ― Copyright © 2008 by Ron Kenner  www.rkedit.com        Page 3 

 

business risks. As for risk, Zell managed this acquisition for a pittance of the 
company's estimated value. The Chicago-born son of Polish Jews who fled before the 
Nazi invasion, he is a lawyer who founded Equity Office Properties, the largest owner 
of offices in the United States, which he recently sold to the Blackstone Group for $39 
billion.  

One Times reporter had earlier compared Zell‟s purchase to a teenager celebrating 
new independence by maxing out on his credit cards. The Los Angeles Times and 
parent Tribune Co. were valued at  $8.2 billion, and Zell pulled off the purchase with a 
$315 million investment. The company is now owned jointly by him and its employees. 
So it goes in the newspaper business; many of the problems at the Times, including 
declining advertising and circulation (the Times improved readership in the last 
reporting period, however) and weird new owners are not that unusual.  

One odd thing is that instead of firing longtime Times newsmen in increasingly 
colonized Los Angeles — increasingly companies here have branch offices now 
instead of headquarters —the new powers-that-be from Chicago are now firing their 
own Chicago insiders. O'Shea had been Managing Editor of the company's flagship 
Chicago Tribune for some half-dozen years, and according to some reports, at least, 
had been a Tribune loyalist.   

Jeffrey Johnson, who came to the Times in March, 2005, succeeded John Puerner, 
another Chicago insider, who came into his Times job in April 2000 as part of the 
Tribune Co.'s acquisition.  

The shake-up comes barely a month after the official completion of the sale of the 
Tribune Company (including its subsidiary Los Angeles Times) to Zell.  

Although there had been rumblings and signs of conflict between O'Shea and Times 
publisher David D. Hiller over cost-cutting, O'Shea's sudden departure was 
unexpected.  And despite promises by Zell to look to expansion and not to bottom line 
cost-cutting, he only waited four weeks until firing the editor.  

Los Angeles Times publisher David D. Hiller reportedly had sought a newsroom 
budget cut of $4 million and staff reductions by the end of this year. In firing O'Shea it 
was not clear whether Hiller was acting on directions of the Zell or on his own. Zell 
said in a statement that it was Hiller‟s decision, but that he supported it. O'Shea 
reportedly told staffers several months back that he expected to see job cuts by the 
end of 2008. His was one of them.  

The appointment of a new editor was expected soon. One name being mentioned 
was Russ Stanton, a former business editor at the Times.  [Stanton later accepted the 
position]. 

http://www.rkedit.com/


(Close PDF window to return to website) 

 

Dumbing Down The Media ― Copyright © 2008 by Ron Kenner  www.rkedit.com        Page 4 

 

For those concerned about the mainstream media that have already taken us almost 
blindly into a costly war in Iraq, or about the persistence of an informed society, it 
doesn't look good. I'd be remiss if, as a former Los Angeles Times metro staffer from 
its supposed "golden age" in the '60s, I didn't offer at least a few comments on the 
new ownership of the Times and its parent. I say "supposed" because back in the '60s 
and early '70s the Los Angeles Times didn't challenge the powers-that-be on Vietnam 
any more than the New York Times did, at least until the war's problems were an 
open secret. Or even more than the mainstream press challenged our missteps into 
Iraq.  

Even so, looking at the contrast between spending money to improve the quality of 
the newspaper back then to bleeding the newspaper dry to improve the "bottom line" 
now, most would probably argue that it's a downhill turn.  

There are real problems that brought on the fire sale to Zell. According to the 
Newspaper Association of America, print ad revenue in the third quarter of 2007 
totaled some $10.2 billion, compared to $773 million online, but online advertising is 
showing a significant rise while print advs are in a major decline. So far, the shift from 
family ownership to corporate privatization of newspapers hasn't helped.   

As Times media writer Tim Rutten noted recently in his final Media column, "... the 
newspaper industry's recent flirtation with private equity has thus far borne mostly 
unhappy results. Here in Southern California, important newspapers like the Orange 
County Register (now owned by the Blackstone Group), the Long Beach Press-
Telegram, the Los Angeles Daily News, the Pasadena Star-News, and the San 
Gabriel Valley Tribune [all are Dean Singleton properties] have been savagely 
diminished since falling into their hands."  

The Times put a happy Sam face on the front page of its Business section when the 
sale was announced. It shows Zell's arms outstretched above six mug shots and brief 
bios of new key participants and backers, flanked by subheadings that "New venture 
will provide TV station management" and "Owner of Vegas paper takes part in Zell's 
gamble."  

In a recent column by Paul Krugman about how the mortgage industry meltdown was 
helped along by apologists like Alan Greenspan, Krugman was reminded of Emperor 
Hirohito's comment upon announcing Japan's surrender in 1945: "The war situation 
has developed not necessarily to Japan's advantage."  

It reminded Krugman in turn of Federal Reserve chairman Ben Bernanke's classic 
understatement: "Market discipline has in some cases broken down, and the 
incentives to follow prudent lending procedures have, at times, eroded."  

http://www.rkedit.com/


(Close PDF window to return to website) 

 

Dumbing Down The Media ― Copyright © 2008 by Ron Kenner  www.rkedit.com        Page 5 

 

Groan. I can't help wondering what either man would say about the Tribune purchase.  

In contrast to their careful non-speak, we get the brash-speak of Zell, who makes it all 
sound easy. After all, it's barely his money he's playing with. Given Zell's non-existent 
newspaper experience, $13 billion in debt generated by the purchase and interest 
payments on that amount running a billion dollars a year, along with Zell's new Vegas-
cum-tv station style of management, some regard his ownership as risky—but not for 
him. He risked $315 million of his own money, remember.  

In the newspaper trade magazine Editor & Publisher, Mark Fitzgerald ran an article 
about the new Tribune Company handbook, put out in the spirit of plain language, and 
pointed out one example of the "Tribune's Core Values," crafted by Randy Michaels, a 
longtime associate of Zell. The "core values" part, E&P added, "bravely encourages 
its so-called 'employee owners' to 'question authority'. ... 'Question authority and push 
back if you do not like the answer. You will earn respect and not get into trouble for 
asking tough questions. Remember, you are an employee owner. You have the right 
and obligation to ask questions,'" the handbook advised.  

"Even the dullest 'employee owner' at any Tribune property around the nation will see 
what happened when Jim O'Shea questioned authority, and conclude that asking 
tough questions and pushing back won't really earn the respect of the boss. It'll just 
speed your way out the door," Fitzgerald observed.  

"O'Shea's graceful parting memo to the newsroom underscores that his firing was not 
really about whether $4 million—less than 4% of its budget [the amount O'Shea and 
publisher David Hill differed on]—should be cut from the newsroom, but a vision for 
getting out of the newspaper industry crisis with a Los Angeles Times worthy of its 
hard-won legacy," he said.  

It's especially risky for some 20,000 Tribune employees who now own the $13-billion 
debt. "But American capitalism being what it is," Rutten noted, "there's always a 
comfortable way out for the guys at the top."  

As Thomas Mulligan in Chicago and James Rainey in Los Angeles reported in a late 
December Times story, new owner Zell said "he planned to end an era of diminished 
expectations.... I'm sick and tired of listening to everybody talk about and commiserate 
over the end of newspapers," he said Thursday. "They ain't ended and they're not 
going to end. I think they have a great future."   

So much for Zell's expectations, at least before completion of the sale. Less than a 
month afterwards, O'Shea found himself essentially forced out for challenging the 
bottom line. The '60s-era publisher (and racing fanatic) Otis Chandler, who took the 
paper from a staid grey menace to one of the nation's very finest, would spin out in his 

http://www.rkedit.com/


(Close PDF window to return to website) 

 

Dumbing Down The Media ― Copyright © 2008 by Ron Kenner  www.rkedit.com        Page 6 

 

grave.  

Three other billionaires had earlier tried to gain ownership of the Times, Mulligan and 
Rainey noted— "Eli Broad, Ron Burkle and David Geffen—who said they hoped to 
return the newspaper to local ownership."  

Partners Broad and Burkle complained last spring when Zell became the favored 
bidder, saying he had special inside information. The protest went nowhere.  Looking 
at the performance of the U.S. media, especially during the Bush Administration, one 
sees how often we've come to settle for news on the cheap. And we see what it's 
gotten us—not least, too many unqualified ideological neocon pundits—in place of of 
reporting with deep research and serious questions.  

Newspapers, including the Los Angeles Times, may well survive. We'll see. But as 
Rutten, Bill Moyers and others have observed, the question is how you succeed, and 
what that says about your integrity. In his final Media column for the Times, Rutten 
complained, "Money has flowed like a fiscal Mississippi into the pockets of investors 
and fund managers, draining one newspaper and TV station after another of the 
resources necessary to serve their communities' common good."  

I still recall that my own first day of work at the Los Angeles Times, when city editor 
Bill Thomas, after a few introductions and formalities, told me to take the rest of the 
day off. I was wearing a pair of slacks with a new sports jacket and a white shirt and 
tie. By contrast, Bill was a handsome, well-dressed guy who always looked like he'd 
just stepped out of GQ. A nice guy, too. But on that first day, before I left he took 
another look at me and quietly suggested, "And by the way, wear a suit tomorrow."  

We've come a long ways from the days when reporters wore press stickers in their 
hats as they raced for scoops. Now the dress code is more relaxed; all the pressure is 
more for market share. It was more fun in the old days.  

Usually, at least. I'm reminded of a newsman, Dick____, in the third floor editorial 
offices who was walking around kind of glum one day. He'd been content enough then 
with his job at the Times but finally, after we pried it out of him, he pointed to a 
postcard on the newsroom bulletin board noting that The Los Angeles Times had just 
purchased some half dozen newspapers. One of them had been his "ace in the hole," 
he explained; the paper that had  promised he'd always have a job waiting for him.  
What bothered him most was that the purchase of his "ace in the hole" didn't even 
merit a postcard of its own.  

That was back in the '60s, long before a handful of corporations controlled 
communications in newspapers, radio and TV stations. And long before the Tribune 
Company in 2000 announced its own purchase of multiple newspapers, radio and TV 

http://www.rkedit.com/


(Close PDF window to return to website) 

 

Dumbing Down The Media ― Copyright © 2008 by Ron Kenner  www.rkedit.com        Page 7 

 

stations.  

But some things are more relaxed now. As Mulligan and Rainey observed in the 
December 2007 main story on the Times purchase, "A new style became immediately 
evident on day one of the Zell regime. Wearing jeans and an open collar at his first 
news conference as CEO, Zell looked out at Times executives who had dropped their 
customary neckties."  

Looks can be deceiving. Bill Thomas, for all his sartorial style, was a distinguished 
journalist, as were many others then at the Times. Sam Zell may yet turn out to be a 
decent guy, and even what the Times needs.  But he's no Bill Thomas, no Tim Rutten, 
and no James O'Shea. 

Ron Kenner, a former reporter for the Los Angeles Times, has edited more than 60 
published books, including the award winning "Orleans Embrace." 

  

  

 
 

http://www.rkedit.com/

